Publikationen/Präsentationen Dr. Tamara Marksteiner 

Publikationen in Fachzeitschriften mit Peer-Review

Janke, S., Rudert, S. C., Marksteiner, T., & Dickhäuser, O. (in press). Knowing one's place: Parental educational background influences social identification with academica, test anxiety and satisfaction with studying at university. Frontiers in Psychology. 

Marksteiner, T., & Kuger, S. (2016). Sense of belonging to school in 15-year old students - The role of parental education and students' attitudes toward school. European Journal of Psychological Assessment, 32, 68-74.

Marksteiner, T., Ask, K., Dickhäuser, O., & Reinhard, M.-A. (2015). Saving cognitive resources when possible: The role of judgment consequences and the judgment tendency of other teachers in teachers' assessment of students. Social Psychology of Education, 18, 735-747.

Reinhard, M.-A., Marksteiner, T., Schindel, R., & Dickhäuser, O.  (2014). Detecting lies and truths in social work: How suspicion level and familiarity affect detection accuracy. The British Journal of Social Work, 44, 328-347.

Marksteiner, T., Reinhard, M.-A., Lettau, F., & Dickhäuser, O. (2013). Bullying, cheating deceiving: Teacher's perception of deceitful situations at school. International Journal of Educational Psychology, 2(2), 193-220.

Marksteiner, T., Reinhard, M.-A., Dickhäuser, O., & Sporer, S. L. (2012). How do teachers perceive cheating students? Beliefs about cues to deception and detection accuracy in the educational field. European Journal of Psychology of Education, 27, 329-350.

Marksteiner, T., Dickhäuser, O., & Reinhard, M.-A. (2012). Der Zusammenhang von Need for Cognition und Stereotypen bei der Beurteilung der Glaubwürdigkeit von Schülern [The relation between Need for cognition and stereotypes in judging the credibility of students]. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 1, 47-59.

Dickhäuser, O., Reinhard, M.-A., & Marksteiner, T. (2012). Accurately detecting students' lies regarding relational aggression by correctional instructions. Educational Psychology, 32, 257-271.

Reinhard, M.-A., Dickhäuser, O., Marksteiner, T., & Sporer, S. L. (2011). The case of Pinocchio: Teachers' ability to detect deception. Social Psychology of Education, 14, 299-318.

Reinhard, M.-A., Sporer, S. L., Scharmach, M., & Marksteiner, T. (2011). Listening, not watching: Situational familiarity and the ability to detect deception. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 467-484.

Ask, K., Reinhard, M.-A., Marksteiner, T., & Granhag, P. A. (2011). 'Elasticity' in evaluations of criminal evidence: Exploring the role of cognitive dissonance. Legal and Criminological Psychology, 16, 289-306.

Marksteiner, T., Ask, K., Reinhard, M.-A., & Granhag, P. A. (2011). 'Asymmetrical skeptiscism' toward criminal evidence: The role of goal- and belief-consistency. Applied Cognitive Psychology, 25, 541-547.

Buchbeitrag/Dissertation

Bertling, J. P., Marksteiner, T., & Kyllonen, P. (in press). General noncognitive outcomes. In S. Kuger, E. Klieme, N. Jude, & D. Kaplan (Eds.), Assessing contexts of learning: An international perspective. Dordrecht: Springer.

Marksteiner, T., & Reinhard, M.-A. (2014). Cheating. In T. R. Levine (Ed.), Encyclopedia of Lying and Deception. Thousand Oaks: Sage Publications.

Marksteiner, T. (2013). Verzerrte Glaubwürdigkeitsbeurteilung im Schulkontext: Effekt  unbewusster Urteilsziele und des Verarbeitungsmodus auf die Glaubwürdigkeitsbeurteilung von Schülerinnen und Schülern (Doctoral Dissertation). Retrieved from https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/33267/4/

Ausgewählte Vorträge auf wissenschaftlichen Tagungen

Marksteiner, T., Bertling, J., & Klieme, E. (August, 2015). Ordering and Gender Effects in Anchoring Vignettes for Noncognitive Student Factors. Vortrag, gehalten auf der 16. European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Zypern.

Marksteiner, T., & Kuger, S. (August, 2015). Sense of Belonging to School – The role of Parental Education and Students’ Attitudes towards School. Vortrag, gehalten auf der 16. European Association for Research on Learning and Instruction, Limassol, Zypern.

Marksteiner, T., Dickhäuser, O., & Reinhard, M.-A. (September, 2013). Soziale Urteilsbildung im Schulkontext: Einfluss von Lehrer- und Schülervariablen auf die Beurteilung der Glaubwürdigkeit von Schülern. Vortrag, gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Sozialpsychologie, Hagen.

Marksteiner, T., Plieninger, H., Reinhard, M.-A., & Dickhäuser, O. (September, 2013). Verzerrung bei der Beurteilung von Schülern: Einfluss von Lehrer- und Schülervariablen auf die Glaubwürdigkeitsbeurteilung von Schülern. Vortrag, gehalten auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Hildesheim.

Marksteiner, T., Reinhard, M.-A., Dickhäuser, O., & Ask, K. (2012). Motivated lie detection: The effect of directional goals on credibility judgments among teachers and teacher students. Vortrag, gehalten auf der 16. Tagung der Junior Researchers of EARLI, Regensburg.

Marksteiner, T., Reinhard, M.-A., Dickhäuser, O., & Ask, K. (2012). Goal-directed lie detection: The effect of lie and truth goals on the process and accuracy of credibility judgments. Vortrag, gehalten auf der 54. Tagung für experimentell arbeitende Psychologen, Mannheim.

Marksteiner, T., Dickhäuser, O., & Reinhard, M.-A. (2011). Der Zusammenhang von Need for Cognition und Stereotypen bei der Beurteilung der Glaubwürdigkeit von Schülern [The relation between Need for Cognition and stereotypes in judging the credibility of students]. Vortrag, gehalten auf der 11. Fachgruppentagung Differentielle Psychologie, Persönlichkeitspsychologie und Psychologische Diagnostik , Saarbrücken.

Marksteiner, T., Dickhäuser, O., & Reinhard, M.-A. (2011). Motivated information processing: Der Einfluss von kognitiver Motivation und Urteilstendenzen bei der Beurteilung der Glaubwürdigkeit von Schüleraussagen [Motivated information processing: The influence of cognitive motivation and judgment tendencies in judging the credibility of students' statements]. Vortrag, gehalten auf der 13. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie, Erfurt.

Marksteiner, T., & Dickhäuser, O. (2011). Motivated lie detection: The influence of judgment goals on credibility judgments. Vortrag, gehalten auf der 16. Tagung der European Association of Social Psychology, Stockholm, Schweden.

Marksteiner, T., Dickhäuser, O., & Reinhard, M.-A. (2011, Februar). Warum glaubst du, dass er lügt? Subjektive Indikatoren und Erkennensleistung von Täuschung im Schulkontext [Why do you think he is lying? Subjective indicators and detection performance of deception in the educational context]. Vortrag, gehalten auf der Tagung des Arbeitskreises für Empirische Pädagogische Forschung, Bamberg.

 Marksteiner, T., Reinhard, M.-A., & Dickhäuser, O. (2010). Lügen haben lange Nasen: Wie gut Lehrkräfte Lüge und Wahrheit erkennen [Lies have long noses: How good teachers detect lie and truth]. Vortrag, gehalten auf dem 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bremen.

Marksteiner, T., Ask, K., Reinhard, M.-A., & Granhag, P. A. (2009). "Elastizität" bei der Verarbeitung von Beweismitteln ['Elasticy' in the processing of criminal evidence]. Vortrag, gehalten auf der 13. Tagung der Fachgruppe Rechtspsychologie, Gießen.